22 november 2014 tot 24 januari 2015
|
Onno Zijlstra over Power Brokers
'De klassieke Power broker beïnvloed democratische besluitvormen ten gunste van het kapitaal.
In onze tijd zijn de oude machten alive and kicking, maar niet onaangevochten. De samenleving wordt opgeschut door de kennis- en communicatie-industrie. Met de wisseling van de macht neemt ook de macht-makelarij andere, diffusere vormen aan.
Kunst is een onmisbare power broker omdat wij grip op de werkelijkheid nodig hebben en zij dat levert. Maar ze doet dat niet in krachttermen.
De beelden van Power brokers onderbreken de macht, omdat ze inspelen op onze vraag: waar we in deze wereld staan. Maar ze doen dat ambigu. Ze sturen of besturen niet. De kunstenaars die op deze tentoonstelling hun werk tonen, vertoeven niet in het centrum van de culturele macht. Zij reageren vanuit relatieve onafhankelijkheid, aan de rand van de stad. Hun ontvankelijkheid voor wat gaande is maakt hen kwetsbaar - zij leveren geen plofkunst - maar het geeft ze ook de mogelijkheid vormen van macht die tot in onze identiteit en onze waarneming zijn doorgedrongen, aan de orde te stellen en mogelijk te ontregelen. Ze doen dat met de voor kunstenaars geëigende middelen: zintuiglijkheid en verbeelding. Verbeelding schept afstand tot de macht, zintuiglijkheid houd concreet.'
In onze tijd zijn de oude machten alive and kicking, maar niet onaangevochten. De samenleving wordt opgeschut door de kennis- en communicatie-industrie. Met de wisseling van de macht neemt ook de macht-makelarij andere, diffusere vormen aan.
Kunst is een onmisbare power broker omdat wij grip op de werkelijkheid nodig hebben en zij dat levert. Maar ze doet dat niet in krachttermen.
De beelden van Power brokers onderbreken de macht, omdat ze inspelen op onze vraag: waar we in deze wereld staan. Maar ze doen dat ambigu. Ze sturen of besturen niet. De kunstenaars die op deze tentoonstelling hun werk tonen, vertoeven niet in het centrum van de culturele macht. Zij reageren vanuit relatieve onafhankelijkheid, aan de rand van de stad. Hun ontvankelijkheid voor wat gaande is maakt hen kwetsbaar - zij leveren geen plofkunst - maar het geeft ze ook de mogelijkheid vormen van macht die tot in onze identiteit en onze waarneming zijn doorgedrongen, aan de orde te stellen en mogelijk te ontregelen. Ze doen dat met de voor kunstenaars geëigende middelen: zintuiglijkheid en verbeelding. Verbeelding schept afstand tot de macht, zintuiglijkheid houd concreet.'
Kunstenaars
Marijn Abelman'Het jaar van 2009 – 2010 heb ik doorgebracht aan de Akademija Likovnih Umjetnosti (Academie voor Schone Kunsten Zagreb) in Kroatië. Dit jaar heeft mij veel gebracht, en mij in vele opzichten gevormd. Van de strakke discipline binnen het schoolsysteem, de worsteling met een ex-socialistische bureaucratie en de heerlijke krankzinnigheid van de Balkan. In een klaslokaal met een kast vol Rakija werd ik geacht elke week een werk te produceren, naast de dagelijkse tekenlessen en tussen de workshops door.'
lees meer... |
Sander BosIn this work a painting becomes an entrance into a virtual space wich is endless and puts the viewer into a meditative state of mind. At first you see the real space through the cameras on the front of the head mounted display then it slowly changes into a virtual space.
lees meer... |
Xaviera Hardjopawiro'I am someone who likes to observe my surroundings, especially of people’s behaviours and it is often quite fixating. Human beings interest me because I believe they start off empty and get filled up by their surroundings, bluntly said. This complex inner process of how we obtain all this outside information in the mind is one that leaves me with a lot of unanswered questions that I freely explore in my work. In my latest work I have been using cut outs of people from old magazines in combination with three-dimensional (found)objects to create a playful installation. The idea of constant flowing information being transmitted from one form to another, i find very intriguing. The reason i use old pictures is because of the unknown history behind these people, that i am very curious about. I also like to play with the combination of two and three-dimensional objects, the process of combining these two occurs very intuitively.'
lees meer... |
|
Nina van de Ven'Manifest, de kracht van de spreker is meer waard dan het gesproken woord. De dictator voor zijn vlag waar woorden zijn verandert in symbolen .
Naar aanleiding van het werk Manifest heb ik de volgelingen verbeeld door middel van de vlag op kleding te laten drukken.' lees meer... |
Inez de Brauw
'In mijn huidige werk probeer ik deze gevoelsmatige fricties tussen tijden te visualiseren. Ik ga uit van Foucault's aanname dat elk tijdvak zijn eigen discours kent: eigen aannames, waardes en taboes. Ik zoek beelden bij gevonden karakteristieken uit verschillende tijden en plaats deze beelden tegenover elkaar. Binnen het schilderen probeer ik vervolgens het contrast te benadrukken, bijvoorbeeld door middel van plastische versus platte vlakken, felle versus doffe kleuren en door het gebruiken van meerdere bekende schildersstijlen binnen één beeld.'
lees meer... |
Jelle Steendam'Wanneer je ergens een gat in slaat, dan heb je zowel iets vernietigd als gecreëerd. Met deze fysieke tegenstrijdigheid hou ik mij bezig in mijn werk. Middels actie en reactie vorm ik een beeld van een gebeurtenis. Door een materiaal te laten exploderen of breken neemt het een nieuwe vorm aan waarbij deze gewelddadige krachten nog altijd voelbaar zijn. Dat terwijl een krater of barst eigenlijk niets is, zoals een schaduw ook bestaat uit het ontbreken van licht. Deze afwezigheid en aanwezigheid vormen samen de kern van mijn werk. '
lees meer... |
|
|
Maarten Peerdeman'In my work I am in search of friction, displaying glorification and disgust next to one another, letting them coexist. I try to expose the shady sides of our existence: the ones we perceive on a daily basis through the media, but also the ones we encounter on the street. To me, art has the ability to make people think - I am just an observer of my surroundings and ‘translate’ the viewed into a work of art; it is up to the viewers to determine their own position.'
lees meer... |
Timmy van ZoelenVan Zoelen is gefascineerd door de politiek-esthetische werking van het fenomeen lens flare; de verstrooiing van fel licht dat in een lens schijnt en zich daardoor zelfstandig visueel manifesteert. “Kunnen we lens flare, dat tegenwoordig als (special) effect in vele Hollywood films en reclames verschijnt, nog wel als een natuurlijk verschijnsel zien wanneer deze als manipulatief werktuig wordt ingezet?”
lees meer... |
In de automaat:
|