De Kaping is van 21 maart t/m 10 mei geopend, op zaterdag en zondag van 13:00 - 17:00 uur (entreeprijs expositie: € 3,00)
|
21 maart t/m 10 mei 2015
|
Opening: 21 maart om 20:00 uurOp 21 maart gingen om 20:00 uur de deuren open om de eerste gasten te ontvangen voor deze expositie. Van 20:30 tot 23:00 uur trad de band Beloki (zie www.beloki.nl) op in ons kunstenaarscafé, zodat we de opening konden bezegelen met een drankje en een dansje!
|
Licht - soms heb je duisternis nodig om iets te zien
Door Onno Zijlstra
De beroemde ‘mythe van de grot’ is Plato’s verhaal over mensen die in een grot gevangen zitten. De schaduwen op de rotswand voor hen zien zij aan voor de werkelijkheid. Het zijn de schaduwen die dingen, die achter hen bewegen, op de wand werpen, dankzij een vuur dat achter de dingen brandt. Plato wenst dat wij uit onze grotten bevrijd worden en de echte werkelijkheid gaan zien die bestaat bij gratie van van de zon. In het licht van de zon kijken is uiteindelijk het hoogste zien – en vraagt om veel training.
Een groots en invloedrijk verhaal en een indrukwekkende visie. Maar gaat hier niet iets grondig mis? Is dat zuivere zon-zien wel mogelijk – en is het wel zo ideaal? Wat zie je dan?
Zien gaat niet zonder licht, maar ook niet zonder schaduw. Schaduwen geven dingen vorm, kleur, volume en betekenis. Dankzij de schaduwen zie ik een neus, de ogen diep in de kassen, lippen, een glimlach. (Rembrandt maakt dit nog eens extra zichtbaar.) Alleen in de geconstrueerde werkelijkheid van de geometrie vangen volumes aan alle kanten evenveel licht, namelijk geen.
De zon trekt langs de hemel. De schaduwen verschuiven, ze worden korter en weer langer. (De zonnewijzer gaat het om de schaduw.) Ons inzicht groeit – en niet door in de zon te kijken. Het is goed zo nu en dan een grot in te duiken. Dat werpt weer een geheel nieuw licht op de zaak.
Een groots en invloedrijk verhaal en een indrukwekkende visie. Maar gaat hier niet iets grondig mis? Is dat zuivere zon-zien wel mogelijk – en is het wel zo ideaal? Wat zie je dan?
Zien gaat niet zonder licht, maar ook niet zonder schaduw. Schaduwen geven dingen vorm, kleur, volume en betekenis. Dankzij de schaduwen zie ik een neus, de ogen diep in de kassen, lippen, een glimlach. (Rembrandt maakt dit nog eens extra zichtbaar.) Alleen in de geconstrueerde werkelijkheid van de geometrie vangen volumes aan alle kanten evenveel licht, namelijk geen.
De zon trekt langs de hemel. De schaduwen verschuiven, ze worden korter en weer langer. (De zonnewijzer gaat het om de schaduw.) Ons inzicht groeit – en niet door in de zon te kijken. Het is goed zo nu en dan een grot in te duiken. Dat werpt weer een geheel nieuw licht op de zaak.
Deelnemende kunstenaars
Tjeerd BosmaDe tong was een van mijn eerdere kunstwerken aan de Academie Minerva. Voor mij is het werken aan een beeld een avontuur. Beelden ontstaan vaak als reactie ergens op, en door vervolgens op een spontane en speelse manier te werk te gaan.
Lees meer... |
Marijke EvertsI make rooms, rooms that encorporate something of that feeling we call home. Memories of places I've lived, and people that have crossed my path. Tangled meshes of different histories occupying a space in my mind. I guess you could say I carry home in my mind.
Lees meer... |
Jordan HerregraveRaised among various places and cultures throughout Europe and America I find myself in constant search of some sort of home, some unquestionable reality. It is the struggle of this homesickness that fuels me to find some form of footing in this life whether it be through better understanding natural truths, attractions or some thing unknown to me still.
Lees meer... |
|
Chantal de WoldeChantal de Wolde balanceert met haar installatie eveneens tussen fictie en feiten. Een ensemble van kleurrijke en vrolijke vormen en figuren doet in eerste instantie denken aan objecten die geproduceerd zijn voor een kinderspeelplaats, maar bij nadere beschouwing blijkt er toch iets meer aan de hand te zijn.
Lees meer... |
Doris KoningsHet werk van Doris wordt gedreven door een drietal motieven. Haar voorliefde voor idyllische architectuur, het pogen het verleden vast te houden, en het plezier in de ambacht.
Lees meer... |
Jason KoelewijnDe betekenis van mijn werk probeer ik zoveel mogelijk over te laten aan de fantasie en het belevingsvermogen van de toeschouwer. Het is niet per se belangrijk wat ik met het werk wil zeggen maar wat het werk zelf zegt tegen elk individu. Graag gebruik ik een menselijke vorm in mijn beelden waardoor ik de afstand tussen beeld en toeschouwer wil verkleinen.
Lees meer... |
Maaike KnibbeDoor het combineren van herkenbare elementen die normaliter ver uit elkaar liggen wil ik een tussengebied creëren waar mogelijkheden ontstaan die in de alledaagse realiteit verborgen blijven.
Full Glitz, 70 x 120 x 65 cm Lees meer... |
Rudy SimonRudy Simon maakt werk dat divers is en beperkt zich daarbij niet tot één medium. Het uitgangspunt is echter altijd ongeveer gelijk. Naast tekeningen bestaat zijn werk uit sculpturen, installaties, animatie en film.
Lees meer... |
Beitske Bouwhuis
Mijn inspiratie haal ik voor een groot gedeelte uit mijn directe natuurlijke omgeving. Mijn fascinatie komt vanuit de interesse in flora en fauna. De details, patronen en kleuren die je daar tegen komt zijn bronnen in mijn werk. Deze speling van de natuur is mijn behoefte om als illustrator mijn eigen spel te spelen met de regelmaat uit de natuur.
Lees meer... |
Tim MaarseIn het werk van Tim Maarse speelt het karakter de hoofdrol. Dit zijn personages die een samenvatting van emoties, stemmingen en gedachtes voorstellen, zowel persoonlijk als van de mensen om hem heen. Door het proces van het creëren van een karakter is Maarse in staat om zijn ervaringen te verwerken en te presenteren in een formaat dat de kijker toelaat om zich mee te identificeren.
Maarse schilt alles van een persoonlijkheid af, tot dat het initiale gevoel of kenmerk achterblijft. Vanaf daar bouwt hij weer op. En geeft het fragment een uiterlijk, een naam, en veranderd hem in een "levend" karakter dat een andere toon resoneert. Lees meer... |